Zoeken in deze blog

donderdag 15 juni 2017

"Is dat gemaakt om kapot te gaan?"

Je kent het wel: je koopt iets nieuws waar je twee jaar garantie op hebt (elektronica en co) en na exact twee jaar en een maand is het kapot. We leven in een wegwerpmaatschappij, waar GSM's na een jaar vervangen worden door een nieuwer model met een betere camera en wasmachines na 5 jaar aan de deur gezet worden. Ik had dat onlangs voor met zowel een broodrooster als een platenspeler. Maar niets is wat het lijkt, vijs het ding eens open of bekijk het eens van een andere kant en je kan er dikwijls nog een hele poos mee doen...


Toen de naald van mijn platenspeler afkraakte belde ik naar de elektroketen waar ik het kocht. Kan je dat vervangen? En wat gaat mij dat kosten. 'Maar madammeke toch", zei de man aan de andere kant van de lijn. "Da's toch niet meer de moeite om dat helemaal op te sturen naar de fabrikant om daar een nieuw naaldje aan te lijmen (zo doen ze dat blijkbaar). Kom eens langs en dan toon ik u gelijkaardige platenspelerkes voor een goed prijsje."
Goedgelovig als ik was ging ik online op zoek naar ander platenspelertjes. Maar toen ik niet meteen mijn ding vond in het gamma typte ik toch eens wat wijze woorden in op google. Ik kwam gelijkaardige vervangsetjes tegen voor de naald waarop ik naar mijn platenspeler liep. Na wat gefoefel en gepruts kwam het kopje waarop de naald zit los. En wat los kan, kan naar mijn mening ook makkelijk vervangen worden niet???
Tijdens het online zoeken naar spelers kwam ik op Bol ook enkele accessoires voor platenspelers tegen. 'Wie niet waagt, niet wint', dacht ik en met het stukje in de ene hand en een computermuis in de andere scrolde ik door het aanbod. En daar was het dan, een nieuw tussenstukje voor de arm mét naald. Een of andere fabrikant had dit ontworpen met diamantnaald (de goedkopere spelertjes hebben allemaal een goedkopere naald die je platen kan beschadigen). Veel reviews gingen er over dat mensen goedkopere en compactere spelers kochten en meteen de originele naald vervangen hadden door een diamantnaald.
U ziet maar, een beetje opzoekwerk en wat lef om iets uit elkaar te halen en uw platenspeler geeft ineens voor een kleine 20€ een beter geluid af en 't is beter voor uw platen! (En dan te bedenken dat ik de speler al op tweedehands gezet had)

Naast m'n platenspeler hebben we nog zo'n stuk in huis dat af en toe de tekenen van 'toe aan vervanging' begint te geven. Onze broodrooster. Een zalig ding met croque monsieur houders en een super goeie timer. Ik kreeg het na de verhuis van mijn zusje mee aangezien zijn croque monsieur toestellen in overvloed hadden na samen te huizen met 3 mensen die eerst elk hun eigen keuken hadden. Zij kreeg het op haar beurt van mijn meter. Een beetje een familiestuk dus eigenlijk 🙂.
Af en toe flipt meneer broodrooster eens. Dan blijft het armpje niet naar beneden waardoor het niet kan opwarmen. Mijn huisgenootjes losten dat op door gewoon zelf voor hefboom te spelen en te blijven staan tot hun brood toast geworden was. Maar eerlijk, daar heb ik het geduld niet voor. Ik dacht, moeilijk kan dat niet in elkaar zitten. Ik vijs het gewoon eens open en zie dan wel. En daar vond ik de snodaard. De hele binnenkant zit vrij goed in mekaar, behalve het elementje dat de hefboom moet tegen houden. Dat kleine, broze stukje maakt men dan uit plastic. Gemaakt om snel kapot te gaan dus. Na wat gepruts kreeg ik het voor mekaar dat het plastic stukje terug netjes op zijn plaats zat en konden we terug toasten en croque monsieurs maken à volenté!

Heb je zelf dus zo'n toestel dat het niet meer doet? Aarzel niet om de handige harry of harriet in u zelve naar boven te halen en neem een schroevendraaier bij de hand. Durf je het niet alleen? Zoek dan eens op het internet of er binnenkort een repair café in de buurt is. Hier kan je allerlei kapotte dingen laten herstellen door vrijwilligers die er wat van kennen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...