Zoeken in deze blog

donderdag 22 juni 2017

Over blote benen en (on)geschoren oksels

Een paar dagen geleden kreeg ik een leuk berichtje van Jana. Ze was enthousiast over m'n blogberichtjes en ik zei haar dat ze zeker met ideeën mocht komen om over te schrijven. Over de zin of de onzin van het scheren der benen, daar wou ze wel eens iets over lezen... Het toeval wou dat ik net die dag naar een proclamatie van het werk moest. Netjes opgetut kwam ik aan het schoenenrek, trok mijn hakjes uit de kast en toen brak er een lichte paniek uit: STOPPELS!!! Ik snelde naar boven en ging voor een giga snelle scheerbeurt... Maar waarom eigenlijk? Het had me veel stress om te laat te komen kunnen besparen als ik dat niet had gedaan...


Het is een feit, als je een avondje naar televisie kijkt zie je ze gegarandeerd passeren: reclames voor scheermesjes. 'Nu nog beter, nog sneller en nog gladdere benen', schreeuwen de reclames naar je toe. Ben je ooit al eens buiten gekomen zonder je benen of oksels te ontharen? Als iemand het ziet krijg je gegarandeerd commentaar. Het begint voor de jonge meisjes allemaal al op de middelbare school. Ik herinner het me nog goed. Ik was geen rokjesdrager maar als het turn- of zwemles was stond ik de vorige dag gegarandeerd in de badkamer mijn benen te scheren... Toen ik een jaar of 15 was kreeg ik een elektrisch scheerapparaat van mijn oma. 'Tegenwoordig scheren toch alle vrouwen zich, da's geen zicht om met stoppels of haar op uw benen rond te lopen', was haar uitleg voor dit cadeau. Eerlijk? Echt blij was ik er niet mee. Ik wou/wil niet in dat rijtje lopen zoals iedereen.

Intussen ben ik 26 en durf ik wel eens zondigen. Ja, ik ga wel eens weg zonder mijn benen te scheren of zonder mijn oksels te ontharen. Tegen commentaar kan ik intussen wel 😊. Toch moet ik toegeven dat ik bij uitzonderlijke gelegenheden zoals een proclamatie, een trouw van vrienden, een date,... gegarandeerd mijn benen en oksels onder handen neem.
Soms wou ik dat ik wat meer lef had. Onlangs las ik een artikel over een fitnessblogster die een jaar geleden stopte met alles wat met ontharen te maken heeft. Dat dit artikel de wereld rond gaat zegt eigenlijk genoeg over onze schoonheidsidealen tegenwoordig. De blogster is namelijk een uitzondering... Met z'n allen kopen we scheermesjes, waxstrips, epileer apparaten, ontharingscrèmes,... Kijk maar eens in de rekken van je supermarkt, het staat gegarandeerd vol met een hele waaier aan mogelijkheden...

Of het stoppen van scheren der benen ooit terug hip zal zijn, ik vrees er voor... Maar durf af en toe 'neen' te zeggen als de stoppels verschijnen. Maak uw lief maar duidelijk dat het niet noodzakelijk is om uw benen te ontharen (zeker niet als je in lange broek of panty de straat op gaat). Laat hem u maar 'nemen zoals ge zijt', met haar en al. En spaar al die onnodige scheerminuten onder de douche (zeker in de winter) om door te brengen met uw lief, hij zal er ook blij mee zijn...
En als ge u in de zomer dan toch scheert om in uw schoonste kleedje te kunnen rond lopen, geniet er dan ook van (want geef toe, dat gevoel van pas geschoren benen is echt fijn)...

Ik ga de komende tijd voor u op zoek naar een ecologisch alternatief met minder afval, minder schadelijke stoffen (die ontharingscrèmes ruiken alvast alsof ze niet goed kunnen zijn voor het milieu) en zo min mogelijk ontharingsbeurten... Dit blogbericht krijgt vast en zeker nog een vervolg!


***
Zoals je al las is deze blog op verzoek geschreven. Heb je zelf een verzoekje waarover je eens wilt lezen? Laat het me zeker weten! Merci alvast aan Jana voor het idee!
***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...