Zoeken in deze blog

donderdag 15 juni 2017

Over crowdfunding en zo

Onlangs zat er een mailtje in mijn postvak in van Socrowd, één van de crowdfundingplatformen in België. Er stond een klein, maar leuk berichtje in over de ophaling van centjes voor diverse platformen. Zelf stak ik ook al een deel van mijn net verdiende centjes in een crowdfundingplatform. Over het waarom ik dat als 26 jarige deed lees je hieronder.

Een aantal jaren geleden besloot JNM vzw te verbouwen. Het gebouw moest praktisch volledig opnieuw worden gedaan om leefbaar te blijven. Zo iets kost uiteraard verschrikkelijk veel geld. Een deel lenen is een oplossing, renteloos lenen is nog beter. JNM kwam na een zoektocht bij Socrowd terecht. Socrowd is één van die Belgische crowdfundingplatformen die organisaties die aan een duurzame toekomst bouwen een renteloze lening verschaft. De bedoeling is dat de organisatie zelf een bepaald (op voorhand afgesproken) bedrag weet te verzamelen bij leden en sympathisanten. Dat bedrag vermenigvuldigt Socrowd dan met 3. Als ik dus 100€ leen aan de organisatie, kan de organisatie 300€ renteloos lenen. Als lener krijg je het bedrag ook terug als de lening is afbetaald.
Dit was mijn moment om iets terug te doen als JNM'er voor de mooie tijd die JNM me al gegeven had. Ik aarzelde geen moment en 'kocht aandelen' om zo de verbouwing een beetje mee vooruit te helpen. JNM maakte een pareltje van het gebouw en zit nu niet meer alleen. De bovenste verdieping verhuren ze aan KAJ en uit de marge. Ook hun vergaderzalen verhuren ze aan andere organisaties. JNM heeft er dus niet alleen een gloednieuw, mooi bondssecretariaat bij, maar bouwt bruggen tussen de organisaties die van hun faciliteiten genieten...


Soit, de reden waarom ik ben beginnen schrijven aan een blogberichtje over crowdfunding ging eigenlijk niet per se over JNM en mezelf als steunend persoon... In de mail van Socrowd las ik dat crowdfunding het in 2016 heel goed doet. Alle Belgische platformen samen haalden immers 30 miljoen euro op! Een verdriedubbeling tegenover 2015! 😮
Als jongere zie ik deze verandering heel graag. Ik heb zelf ambities die altijd onbetaalbaar leken (later meer daarover) en zo zijn er ongetwijfeld nog heel veel andere jongeren in ons Belgenlandje. Een duwtje in de rug door een Crowdfundingproject kan dus wonderen doen! Goe bezig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...