Zoeken in deze blog

zondag 2 juli 2017

Koffiegruis: lekker voor je moestuin en zo


Ik start mijn zondag graag met een tasje koffie. Vroeger hadden we een espresso apparaat en gooiden we ons koffiegruis telkens door de gootsteen. We hadden ergens eens gelezen dat het goed zou zijn om leidingen te ontstoppen. Intussen heeft ons espresso apparaat de geest gegeven en schakelden we over op een Senseo. Wat mijn opviel is dat dat ongelofelijk veel afval met zich mee brengt: veel pads. Op zich gooien we ze wel in onze groencontainer, maar ik ga nogal graag op zoek naar de mogelijkheid om dingen een tweede leven te geven.



Geen verstopte leidingen meer

Koffiegruis zou goed zijn om je leidingen in huis te onderhouden. Door de korrelige structuur trekt het de restjes die blijven zitten mee. Let wel op, grote hoeveelheden in de afwasbak gooien is geen aanrader, dan vormt het zich juist een koek die onoplosbaar lijkt te zijn.

Koffiegruis in de moestuin

Koffiegruis kan je op twee manieren gebruiken in de moestuin. Je kan hem onderwerken in de tuin als bodemverbeteraar. Je kan kiezen om het gruis in de composthoop te verwerken of rechtstreeks onder te werken in de grond. Wie meer wilt weten over de NPK gehalte en dergelijke kan zeker eens deze webpagina lezen.

Je kan koffiegruis ook gebruiken om ongedierte zoals slakken tegen te gaan. Dan strooi je gewoon het gebruikte gruis tussen je plantjes en ik moet zeggen, in mijn moestuinbak blijven de kroppen sla voor het eerst onaangeroerd.

Weg met vieze geurtjes

Last van vieze geurtjes in je koelkast? Blijkbaar zou een potje koffiegruis helpen... Laat me maar weten als je het getest hebt.

Aangebrande omelet? Koffiegruis!

Ben jij of een van je huisgenootjes er in geslaagd om een omelet te laten aanbranden in een pan (pas op niet bij een anti-aanbaklaag proberen)? Koffiegruis kan je perfect gebruiken als schuurmiddel in plaats van dure flessen cif of dergelijke.

Vrouwenpraat

Koffiegruis kan ook heel wat producten in je badkamer vervangen... Zo zou een mengsel van koffiegruis en water ideaal zijn om je wallen weg te werken. Na het mengsel een kwartiertje te laten inwerken mag je het afspoelen. Testen heb ik tot nu toe niet gedaan aangezien ik goed uitgeslapen ben 😉.
Wie last heeft van cellulitis kan koffiegruis met wat olijfolie mengen, goed scrubben en laten inwerken en vervolgens afspoelen. Pas op van koffie drinken zou je een sinaasappelhuid krijgen 😃.
Op zoek naar een vervangmiddel van je gezichtsscrub? Dan ben je als koffiedrinker eigenlijk dichter bij een nieuwe bron dan je dacht. Meng koffiegruis met wat cacao, kokosolie en water (of de laatste twee vervangen door honing en olijfolie). Smeer je hele gezicht goed in en laat een tiental minuutjes trekken.
Voor brunettes of blondines die graag wat bruiner haar zouden willen kan koffiegruis een ideale shampoovervanger zijn. Koffiegruis zou de afvalstoffen weg nemen, maar zou ook je haar een bruinere tint geven.




Ziezo, vanaf nu weet je wat gedaan met je koffiegruis of koffiepads. Ik laat mijn koffiepads gewoon drogen op een bordje met een stukje keukenrol. Ik knip ze open en verzamel daarna het koffiegruis. Mijn meter is bezig aan een kunstprojectje met de pads zelf (zonder gruis), dus ik hoop ooit van haar de toestemming te krijgen om dit artikeltje op te leuken met een foto van haar kunstwerkje.

5 opmerkingen:

  1. O wat grappig ik wist helemaal niet dat dit allemaal met koffiegruis kon. Hihi zo leer je nog eens wat. Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Koffiedik kun je inderdaad overal voor gebruiken. Ideaal dat dit afval zoveel goede toepassingen heeft nadat je er koffie van hebt gemaakt : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wist wel dat voor veel dingen goed was maar heb toch nog iets bijgeleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je schijnt er ook mee te kunnen scrubben tegen cellulitis!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handig!!! Ik weet niet of ik alles ga testen, maar ben toch nieuwsgierig geworden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...