Zoeken in deze blog

vrijdag 16 maart 2018

Ai een winterdipje, leve geitenkaashapjes met sla

Schaamrood op de wangen toen ik ontdekte dat de weegschaal toch terug een ander getalletje aangaf dan gewenst... De winterkilo's zijn er bij geslopen, tijd voor wat actie...
Ik werk in een avondschool, wat dus wil zeggen dat ik -makkelijk mee voedsel- moet hebben. Een van mijn succesreceptjes wil ik dan ook graag met jullie delen...


Geitenkaashapjes met een salade en ei


Benodigdheden (voor 3 personen)


  • Rol bladerdeeg
  • Rolletje geitenkaas
  • 1 à 3 eetlepels honing
  • Verschillende soorten sla
  • 3 à 4 wortelen
  • 2 advocado's
  • 6 eieren
  • Peper en zout
  • Klontje boter
  • Muffinvorm
  • Borsteltje om vorm in te vetten
  • 1 kookpannetje
  • Snijmesje en snijplankje
  • Eventueel een eiersnijder
  • Ronde vorm van ongeveer 10 cm diameter
  • Deegrol
  • Rasp

Bereidingswijze


  1. Verwarm de oven voor op 180°C. Boter de muffinvorm in.
  2. Rol de rol bladerdeeg uit, snij rondjes aan de hand van de ronde vorm. Ik haal er ongeveer een zestal uit 1 rol bladerdeeg. Op het einde leg je alle restjes op elkaar en rol je zo goed mogelijk uit met de deegrol. Leg de rondjes in de muffinvorm.
  3. Snij de geitenkaas in stukjes en vul de bladerdeegrondjes op. Voeg overal een beetje honing aan toe en vouw de bladerdeegjes wat toe (zie foto).
  4. Zet de muffinvorm ongeveer 10 à 15 minuten op 180°C in de oven.
  5. Breng water aan de kook om de 6 eieren te koken. Prik een gaatje in de eieren alvorens ze aan het kokende water toe te voegen. Kook een tiental minuutjes. Laat de eieren schrikken door er koud water aan toe te voegen. Ik laat ze in koud water liggen om ze zo snel als mogelijk koud te krijgen om te serveren.
  6. Was de sla en doe deze in een kom.
  7. Schil de wortelen en rasp ze. Voeg ze bij de sla.
  8. Snij de advocado's in reepjes.
  9. Pel de eieren. Een goeie tip: tik even op het werkblad en rol het ei daarna tussen je handpalm en je werkblad. Zo kan je het ei makkelijker pellen. Snij de eieren met behulp van de eiersnijder in plakjes (met een mesje kan natuurlijk ook).
  10. Kruid de advocado en de eieren met wat peper en zout.
  11. Dresseer alles mooi op een bordje en smullen maar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...