Zoeken in deze blog

woensdag 28 maart 2018

Pastinaak-walnootcake

Onlangs kocht ik een speciale bakspecial van Landleven. Hier vond ik een pastinaak-walnootcake in die ik met veel plezier eens uitgetest heb. En ik kan je zeggen dat het heerlijk was! Veel bakplezier!


Uit: Landleven, Zoet mini-kookboek voor bakfanaten & zoetekauwen

Benodigdheden


  • Voor de cake
    • 150 milliliter zonnebloemolie of olie voor zoete gerechten
    • 150 milliliter lichtbruine basterdsuiker
    • 1 ei
    • 1 geprakte rijpe banaan
    • 150 gram zelfrijzend bakmeel
    • 1 theelepel bakpoeder
    • 1 theelepel speculaaskruiden
    • snufje zout
    • 125 gram fijn geraspte pastinaak
    • 100 gram grofgehakte walnoot
  • Voor de afwerking
    • 60 gram zachte boter
    • 75 gram bloemsuiker
    • 75 gram roomkaas
    • 1 eetlepel honing
    • 1 eetlepel fijngehakte walnoten

Bereidingswijze


  1. Verwarm de oven voor op 170°C
  2. Bekleed een cakeblik met bakpapier
  3. Klop de olie, suiker en het ei in een kom tot het mengsel lichter wordt van kleur
  4. Roer er de geprakte banaan onder
  5. Zeef het meel, bakpoeder, de speculaaskruiden en het zout boven de kom en meng dit erdoor
  6. Voeg de pastinaak en de walnoot toe en meng goed.
  7. Giet het beslag in de vorm en bak zo'n 50 à 60 minuten
  8. Als de cake klaar is zet je deze ondersteboven op een rooster. Laat het blik er nog rond terwijl het hele boeltje aan het afkoelen is
  9. Ondertussen kan je aan de crème beginnen voor de afwerking
  10. Klop de boter en de suiker tot een bleek en luchtig mengsel
  11. Roer geleidelijk aan de roomkaas er door en daarna de honing
  12. Haal de cake uit het bakblik en zet ze recht
  13. Versier in grove pieken met de crème
  14. Werk af door er walnoten en eventueel nog wat extra honing op te strooien

Eigen tips en bevindingen


  • Geen speculaaskruiden in huis? Kaneel kan al heel wat wonderen doen!
  • De cake is bij mij nogal brokkelig. Ik zal dus aan het experimenteren slaan om dit nog beter te krijgen. Tips om dit te voorkomen zal ik hier dra posten
  • De crème kan je extra pimpen door wat vanillepoeder toe te voegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...