Zoeken in deze blog

maandag 19 juni 2017

App review: FatSecret

Ik ben een 90's kid, dat vertelde ik al eens in mijn 'nooit te oud om te leren' verhaal. Helaas (soms toch) behoor ik tot één van die twintigers die leeft met de smartphone in de hand. En op een smartphone horen apps... Af en toe test ik eens eentje uit (zoals Qwibl in een vorige blogpost). Nu gaat het over iets waar ik de laatste maanden hard mee bezig ben. Een app om je eetpatroon bij te houden: Fat Secret.


Buiten het feit dat ik FatSecret een nogal fout klinkende naam vind (waarom zou je het lef dat je hebt om af te vallen in godsnaam voor iemand verborgen moeten houden?), vind ik de app helemaal geweldig! Je plaatst hem op je GSM, geeft naam, leeftijd, gewicht, streefgewicht, lengte,... in en kan meteen aan de slag. Op FS kan je mensen volgen die ook samen met jou proberen af te vallen. Je kan gezonde recepten delen, alle voedingsmiddelen die je per dag at bij houden en je gewichtscurve checken. Voor zij die dat willen kan je ook je beweging per dag invoeren en de app bekijkt dan hoeveel calorieën je daardoor verbrand hebt.

Op het startscherm van FS kan je mensen hun verhaal vinden. Die mensen kiezen er bewust voor om het te delen en je merkt vaak in de reacties dat dit mensen zijn die weinig of geen steun krijgen uit hun omgeving, die bevestiging nodig hebben dat ze goed bezig zijn of echt nood hebben aan enkele andere tips. Je kan op het hartje drukken en laten zien aan die persoon dat je hem of haar steunt. Maar je kan ook effectief een reactie aan die persoon achter laten. Op crash diëten krijgen de meesten negatieve commentaar omdat het reeds meerdere keren bewezen is dat die crash diëten qua afvallen niet veel opbrengen op lange termijn...

In het volgende schermpje kan je per maaltijd (ontbijt, lunch, diner en snacks) invoeren wat je gegeten hebt. De meeste producten staan er in. Slechts zelden moet je zelf een product van nul af aan invoeren, maar dat vind ik persoonlijk niet slecht. Zo leer je echt wel etiketten lezen...
Vanboven krijg je een visueel overzichtje van wat je nog kan/moet/mag eten aan calorieën. Bij mij is dit nu ingesteld op 1600 op aanraden van Céline, de diëtiste. Bij de doorsnee vrouwen staat dit normaal op 2000. Laat je voor die getallen altijd bijstaan door een professional. Er bestaat ook zo iets als te weinig calorieën eten waardoor je niet afvalt omdat je lichaam het signaal van ondervoeding opvangt!
Onderaan dit schermpje krijg je een diagram te zien met hoeveelheid vetten, hoeveelheid koolhydraten en hoeveelheid eiwitten. Zo kan je heel nauwgezet opvolgen of je bijvoorbeeld nog wat extra eiwitten binnen moet krijgen om goed te eindigen die dag.


Je kan ook alles in een overzichtsrapportje bekijken. Zo zie je perfect wat je gegeten hebt de voorbije week. Dat is handig als je bijvoorbeeld naar de diëtiste wilt gaan en ze vraagt een eetschema met alles er op en er aan. Of stel dat je niet afvalt kan de diëtist kijken waar dit vandaan komt.

In de gewichtsgrafiek zie je een overzicht met het huidige gewicht, het startgewicht en het streefgewicht. Je ziet perfect hoeveel kilo je al kwijt bent en hoeveel je nog te gaan hebt. Dat is uiteraard heel motiverend als je goed bezig bent om het 'te gaan' cijfer te zien dalen.

Ik heb ook een aantal vaste recepten die ik wekelijks maak. Ik vind het heel vervelend om dan elk voedingsmiddel apart in te geven dus die zet ik in mijn receptenboekje. Je kan kiezen om deze recepten te delen met anderen. Zo kan je bij een inspiratieloos moment makkelijk gezonde alternatieven zoeken. Pas natuurlijk wel op, hier zitten niet alleen mensen die per se willen afvallen, maar ook mensen die willen aankomen. Je krijgt per recept sowieso alle bestanddelen te zien en ziet tot op de gram hoeveel eiwitten, koolhydraten, vetten,... het recept bevat.
Heb je een recept uit je kookboek gemaakt? Dan kan je dat gewoon in eens doorsturen naar je eetdagboek.

Ik maak niet altijd gebruik van alle functies. Je kan om een voedingsmiddel toe te voegen ook gebruik maken van foto instructies, scannen van barcodes,... En mijn bewegingsdagboek hou ik ook niet altijd bij. Maar dat kies je uiteraard volledig zelf.

Bij deze wil ik lezers die een soortgelijke app gebruiken graag uitnodigen om eens een gastblog te schrijven hierover zodat lezers die op zoek zijn naar een geschikte app zelf de keuze kunnen maken.

Voor lezers zonder smartphone: FatSecret werkt ook via de computer.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...