Zoeken in deze blog

vrijdag 7 juli 2017

Review: Madam Bakster

Het stond al lang op mijn verlanglijstje: een uitje naar Madam Bakster. Madam Bakster, ofte Laura opende op 27 januari 2017 een koffiehuis in de Brabantdam te Gent. Voordien kon je al taarten bestellen via haar website, maar nu kan je dus ook life genieten van haar heerlijke creaties. Nu het vakantie is was het dus hoogtijd om eens te testen...




Het koffiehuis

Het koffiehuis van Madam Bakster ligt in de Brabantdam, net op het hoekje met 'het glazen straatje' moest dat beter gekend zijn. Bij binnenkomen heb je veel keuze om te gaan zitten. Er is een heel grote tafel, een gezellig hoekje, 2 kleinere tafeltjes, een zitbank en een toogje met uitzicht op het pleintje aan de overkant.
Wat me meteen opvalt is dat het hier bijzonder rustig vertoeven is. Geen lawaaierige achtergrondmuziek en ondanks dat er toch wat volk binnen en buiten wandelt stoor ik me er helemaal niet aan. Aan de wand rechts van de kassa staan allerlei producten uitgestald, net zoals Madam Bakster haar boek (vergeten kopen, maar staat op mijn lijstje).
Bestellen en betalen doe je aan de kassa, maar de vriendelijke dame achter die kassa komt met veel plezier je bestelling aan tafel brengen.

Menukaart

Madam Bakster heeft een uitgebreide drankenkaart. Van koffie, tot thee, tot de limonade van het huis. Je kan er echt wel voor alle keuzes terecht. Tine en ik kozen voor de homemade limonade, een groot glas rozige limonade kwam naar ons toe. Wat ik vooral leuk vond was dat de limonade helemaal niet te zoet was, eerder zelf zurig, maar ook weer niet té. In de limonade zaten er zelfs nog stukjes fruit. Dus dat is helemaal leuk om achteraf nog uit te lepelen.
Bij ons tweede rondje kreeg ik een goeie uitleg over de koffies die ze op hun kaart hadden staan en koos ik voor de cappuccino. Dat was een toppertje! Cappuccino hoort voor mij écht wel zonder slagroom te zijn en dit was hier gelukkig zo. Ik kon zelf kiezen wat voor melk (amandel of hazelnoot) ik in mijn cappuccino wou! Tine ging voor een andere limonade met gember, dit keer geserveerd in een flesje, maar helaas vergat ik er een foto van te trekken.


Taartentoog

De taartjes staan niet op de kaart, maar kan je op de toog in een koeltoogje terug vinden. Het is niet zo dat je tientallen keuzes hebt qua taarten, maar wees gerust, het is zo al moeilijk genoeg om te kiezen aangezien alles er echt super lekker uitziet. Bij elk taartje (die trouwens allen luisteren naar leuke namen) staat duidelijk wat er in zit. Tine en ik hadden het behoorlijk moeilijk met kiezen, maar we hadden tijd, dus maakten we na ons eerste stuk nog stiekem een tweede soldaat 😉.
Ik ging voor Heidi, een taartje met passievrucht, mango, pure chocolade, boekweit, kokos, esdoornsiroop, amandelmelk, kokosroom, havermout en granaatappel. Mijn tweede stukje werd een Camille met avocado, citroensap, amandelen, havermout, kokosolie, esdoornsiroop, kokosroom, pecannoten, pompoenpitten, lijnzaad, speltvlokken en rode vruchten.
Ik moet je zeggen ze waren beiden voortreffelijk!

Leuke weetjes

Madam Bakster staat voor 100% guiltfree. Op haar website kan je in haar verhaal lezen dat ze zelf na een gevecht met de kilo's koos voor een andere eetstijl. Dit trekt Laura door in haar Madam Bakster verhaal. Voor mij was dit in mijn eigen strijd tegen de kilo's dus een ideaal uitje om inspiratie op te doen voor het komende schooljaar (we maken nogal graag eens koekjes en taart voor de collega's). Het boek haal ik dus zeker nog in huis!


Voor mensen met allergieën aan melk, tarwe of eieren is een bezoekje aan Madam Bakster heerlijk! Ze gebruikt namelijk geen geraffineerde suiker of dierlijke producten in haar baksels. Zalig toch!?!
Ik vraag altijd even op voorhand op facebook of via een telefoontje of hondjes welkom zijn. Laura reageerde in no time op mijn facebook vraag dat honden binnen mogen in het koffiehuis. Öve kreeg zelf meteen een bakje water van de vriendelijke dame achter de kassa.

In het kort

  • Naam: Madam Bakster
  • Ligging: Brabantdam 142, Gent
  • Openingsuren koffiehuis: woensdag tot zondag van 10 tot 18 uur
  • Terras? Neen
  • Vegetarische/veganistische opties: alles is bereid zonder dierlijke producten
  • Hondjes welkom? Ja!
  • Bediening: ⭐⭐⭐⭐⭐
  • Gezellig zitten? ⭐⭐⭐⭐
  • Vernieuwend? ⭐⭐⭐⭐⭐


Ik ga proberen onder elke review van een restaurant, koffiehuis, eethuis, café,... een korte beschrijving te zetten van wat je er kan vinden. Mocht je toch nog iets missen mag je het me altijd laten weten, dan pas ik dat aan in de toekomst.



9 opmerkingen:

  1. Toen ik begon met lezen dacht ik: vast een gelegenheid waar we toch niet naar toe kunnen, als we komende zomer in Gent zijn. Maar toen ik bij het veganstukje kwam, was ik blij verrast. Onze dochter heeft namelijk een lactose-intolerantie. Hier gaan we dus zeker langs! Leuk artikel, leest lekker weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor kinderen is dit denk ik echt een super beleving ook! Het is zo lekker en je hoeft als mama je niet druk te maken over het feit dat ze door een suikerbom op tafel staan te springen ;)

      Verwijderen
  2. Klinkt als een erg leuk koffiehuisje! Ik ga het zeker onthouden voor als ik weer eens in Gent ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke naam ook voor zo'n koffiehuis. Geweldig dat iemand haar talent zo ontwikkelt van taarten bakken thuis tot een heuse plek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het wel een erg leuke naam voor een koffiehuis
    Kom ff een bakkie doen bij madam bakster. hahah Ik ben pas nog in gent geweest maar heb het niet gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw klinkt zo leuk! Jammer dat het zo ver weg is :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt ontzettend leuk zeg. Jammer dat het voor ons zo ver weg is. Liefs Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fantastische plek! Ik kan niet wachten om er binnenkort een kijkje te gaan nemen! X Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klinkt heerlijk, ik kan niet wachten er binnenkort een bezoekje te brengen :-) XX

    BeantwoordenVerwijderen

Vorige posts

En toen Tinderde ik ook...

Tinder, het platform om aan een snelle one night stand te geraken. Maar vind je er ook echt de Mr. Pefect? Ik test het alvast voor je uit...